SPUNG

Jag är en riktigt seriejunkie, älskar Dexter, Entourage, Heroes osv. osv. Men det är svårt att finna ord att sätta för att förklara hur mycket jag älskar serien Spung. Den sändes i två omgångar, 2002 och 2003 på SVT och jag kan kort och gott säga att det är den bästa svenska serien någonsin enligt mig.

Spung sändes samtidigt som mitt musikintresse startade och påverkade mig otroligt mycket, därför har jag varit väldigt ledsen över att serien inte finns att köpa på DVD eller har gått i repris. Det därför att de använde så sjukt bra musik i serien som inte SVT har betalat rättigheterna för, som skulle bli otroligt dyra om de skulle släppa serien på DVD.

Annars har jag som policy att inte uppmana till olaglig nerladdning, då det oftast finns skivor/filmer/boxar/whatever att köpa. Eller repriser att se på. Men.

Här har ni säsong 1 och säsong två att tanka hem av Sveriges bästa serie någonsin. Ska ni någon gång se en svensk serie så ska ni se Spung.

Spung.nu finns en namninsamling för att visa serien i repris, dock vet jag inte hur aktuell den är.

Fortfarande skeptisk?

Melas har köpt ett staffli 1

Melas har köpt ett staffli 2

I mitt tycke är det briljant!

Tanka och njut av svensk tv-historia!

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller verkligen med dig om spung och spung 2.0! Kim Bruback är min favorit, helt vansinnig. Läste en intervju med honom där han sa att mycket han sa var improvisation, tex när han gör pratande potatisar i badkaret i spung 2.0.