Indie eller inte indie, det är frågan

Såg tidigare idag att vi fått ett gästboksinlägg på trappenevents gästbok som lyder såhär:

"tycker att det borde spelas mer indie musik på friday i'm in love. för det är väl indie-klubb? ibland börjar man undra.."

Här är mitt svar (som är för långt för att svara på trappens gästbok):

FIIL är definitivt en indieklubb, och både jag, Gabrielle och Daniel är otroligt insatta i den genren. Men när det kommer till att spela indie på en klubb så är det inte så lätt som det låter, för enligt mig så måste en låt uppfylla minst tre krav för att jag skulle kunna spela den.

1) Jag gillar låten
2) Den ska kunna dansas till
3) Den ska vara någolunda känd

Och där krockar det litegrann, för att ingen, oavsett om det är en indie-, hiphop-, reagge- eller vanlig klubb skulle vilja ha ett tomt dansgolv. Även om själva indie-genrens idé är att vara underground så är det också så att vi måste spela låtar som besökarna vet vilka det är, eller i alla fall har en aning om vad det kan vara, och dessutom hålla oss inom pop/rock/electro-indien.

Lite luddigt inlägg, men poängen är att vi försöker blanda det vi gillar, det folk gillar, musik som kan dansas till och som ändå kommer undan med någon slags indie-stämpel.

För vem kan egentligen säga att Håkan Hellström är indie? Trots det så är det nästan som mest folk på dansgolvet när det spelas en Håkan-låt..

Hoppas det gav lite klarhet hur i alla fall jag tänker när jag står och spelar på FIIL-kvällarna.

Dessutom är det alltid mer än välkommet att maila, kommentera och höra av sig i allmänhet om ni vet någonting skitbra som ni vill höra på klubben i framtiden.

2 kommentarer:

Anonym sa...

skulle inte markus krunegård komma i oktober?

Jessica sa...

oh, yes, det ska han, ska slänga upp det som det stod förrut, var lite trix med bokningen, men nu är allt klart (: